Zoeken in blog

vrijdag 21 oktober 2016

Mispelgelei met citroen en appel





Na enige tijd liggen zijn de mispels eindelijk zover dat ze zacht genoeg zijn om er iets mee te doen. Gelei gaat het worden!
Ik heb het internet afgestruind op recepten en heb er verschillende gevonden, maar ze beginnen vrijwel allemaal met het wassen een in tweeën snijden van de vruchten.Op de 4 kilo vruchten die ik gebruikte zaten er een stuk of tien die vanbinnen al aan t schimmelen waren; het is dus zaak alle vruchten open te maken.



Het in tweeën snijden van 4 kilo mispels neem enige tijd in beslag dus ik ben nog voor ik de helft klaar had begonnen met het openbreken van de vruchten..dat gaat wel goed als je ze net bij het hardere deel van twee van de kelkslippen pakt en uit elkaar trekt.






Het recept van Nigel Slater sprak me het meeste aan, dat heb ik dus in grote lijnen gevolgd:


zachte mispels 1.6 kilo
harde mispels 400 gram
3 citroenen
2 zure appels
2 liter water
suiker ongeveer 800 gram.

Was de mispels voorzichtig maar grondig en snij of breek ze in tweeën.
Snij de citroenen in twee helften en de appels in vieren.
Leg de citroenen, de appels en de kweeperen in een grote pan of jampan en overgiet met twee liter water.

(Daar ging het bij mij al anders want ik had een dubbele hoeveelheid vruchten genomen en mijn grootste pan maar daar kon er niet meer dan 2.7 liter water bij.
Harde mispels had ik ook niet (meer) ze waren allemaal lekker zacht..)

Breng het geheel aan de kook, doe de deksel erop en kook een uur.

Laat nog de rest van de dag staan om de smaken goed in te laten trekken en stort de inhoud van de pan voor de nacht in een keteldoek over een zeef of vergiet.

Meet de volgende dag het sap.
Nigel Slater meet niets, hij heeft de hoeveelheid suiker tevoren bepaald. Omdat ik veel minder vocht had en dus ook minder opbrengst ben ik uitgegaan van de hoeveelheid opgevangen sap in mijn geval 1.6 liter.
De mispel is een pectinehoudende vrucht en daarom is het niet nodig een geleisuiker te gebruiken..deze suiker heeft per slot van rekening als grootste voordeel gelei in te koken met minder suiker door de extra toevoeging van pectine in deze suiker.
Ik gebruikte 800 gram suiker op deze hoeveelheid sap.
Minder had volgens mij ook gekund.
Ik heb het sap eerst een minuut of 5 op hoog vuur ingekookt en daarna de suiker toegevoegd. Geproefd op smaak en verder ingekookt tot gelei, zo`n 15 minuten.

En dan in potjes gieten en klaar. De gelei is heerlijk zacht en geparfumeerd en vooral de smaak is een verrassing. Vind ik de rauwe mispel ietwat smaken naar appel-compote met kaneel de gelei heeft meer smaken: appel, (kwee)peer en ook rabarber.
De smaak is lastig te omschrijven maar heel vol..het prikkelt je smaakzintuigen en is nog gezond ook want de mispels bevatten onder andere: vitamine C, voedingsvezels, anti-oxidanten, natrium, kalium ijzer en magnesium.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten